Friday 9 January 2015

ingat, kita manusia je la

aip!
dah habis exam~~~~~ ^^
Alhamdulillah....
tp.....
X BOLEH BALIKKKK!!!!
kene masuk lab,
siapkn fyp...
mengadap ceramic la balik ambo~
nanti la curi2 masa balik
nak jumpa mak,
nak tengok keadaan org kg

well,
hr ni ada klas kursus rawatan Islam...
mcm biasa...
yg luar normal nya
hr ni diorg tasmi'
so..
ramai la Ustaz2, Tn Hj-Tn Hj yg datang....
dlm 12 org kalau xsilap
aku rasa besalah jgk kat budak2 ni
sbb minggu lepas langsung aku x tolong buat apa2
minggu ni pon sama..

aku last paper hr ni, pukol 11,
lepas hbs je exam, tros pegi klas tu..
saja... tengok apa yg patot

tengah2 tolong Midar ngan Aina angkat kerusi,
skali ada sorg ustaz panggil kami,
tp disebbkan aku tengah susun krusi,
aku xpegi kat dia
tp still blh denga apa dia ckp...

tengah aku khusyuk susun krusi,
skali aku denga
"mintak maaf la ye, mcm ni ke awk nak serve Tn Guru nanti?"
terus aku pusing tengok dia... *serius tekejut

he kept on lecturing...
talked about how we treated them
complaining 'bout da foods that we served for them
how we were actually being rude
with how we place all the dishes in... for him really-bad plating~
how we were disrespecting him
"seolah u xrespect Tn Hj......." *dia sebut nama dia... **really?
"ingat Tn Guru nak makan ke mcm ni" *huisshhh terngiang siakk

aku pun pergi la berdiri sbelah diorg
Allah plan cantik dah
aku diam je,
denga semua yg dia cakap,
sbb
when Midar opened her mouth to defense
he cut it right away dude *salah 1 pantang aku

aku xtau mcm mana aku blh baik, sabar, denga semua yg dia ckp...
maybe sbelom tu kami dah ckp sbenanye,
how improper nye cara kami..
so we knew it, we were wrong
tp... *always gonna have tapi moment...
keadaan x izinkan kami buat lebih dr tu..
faham lah,
kami exam,
kadang2 berderet
ada benda yg kami xsempat pon nak fikir..

yes, we admitted it
salah kami,

tapi....
the way he blamed us
the way he scolded us,
sangat xmenunjukkan dia seorang ustaz yg perlu disegani...
sorry tn hj,
u got no respect from me for what u showed me..
tapi...
jangan risau,
aku still hormat dia sbg org tua..
that's why kot aku xnaik suara..
kalau baya2 aku
lama dah aku sound~

dengan marah2 depan makanan
hentak2 lauk
seriously man,
not a good example..

stahu aku la,
Tn Guru Nik Aziz pon selamba ja makan nasik bungkus
relax ja Tn Guru..
stahu aku laaaaa~

well
xleh nak salah kan dia,
yup,
we learnt our lesson
tq for that

cakap2 ngan abg Mat
rupanya dia
ketua "persatuan tu" Malaysia~ *O.0
haha
patot la dia tekejut
when being served like that
dah biasa dapat layanan VIP kan~ *haha

seriously kami xtau dia siapa
ye, salah kami lagi,
xambik tau siapa yg akan datang mengajar
apa pangkat dia
apa jawatan dia....

tapi.... *kali ke brapa tah

mana hilang perkataan zuhud?
mana pergi rasa humble?
mana hilang rasa syukur atas setiap nikmat Allah?
mana pergi semua ajaran Islam yg dia belajar?

yup,
dia manusia..
so are we~

ingat kami x da rasa malu
bila dimarah depan ustaz2 lain
dah la kami bertiga ja kat situ

being a person who is muchhhhhh older than us,
scolded us in front of people
like we don't have any dignity
like we don't have any feelings

sbenanye dia ada beberapa pilihan untuk tegur kami

1, dia boleh slow talk dengan kami, sbb insyaAllah kami faham...
2, dia boleh cakap dekat Tn Hj penyelaras kat sini, yg kami selalu contact
3, dia xperlu marah depan ustaz2 lain + depan makanan plak tu

sighinggggg....

p/s:

sedih,
walaupun gelaran kau Ustaz, Tn Hj, Tn Guru, Mualim,
tetap akan ada
rasa ingin selalu dipandang hebat
rasa diri kau lebih dari yg lain
rasa ingin dilayan seperti yg sepatutnya = bak maharaja~
rasa ingin diberikan tepukan bila kau berjalan di tengah2 orang ramai

tambah2 lagi apabila kau punyai
kuasa
pangkat
harta
kedudukan   .

mungkin aku yg lupa
kau juga manusia
ada masanya kau juga melakukan dosa..
...............................................................................

susahkn nak cari org Dato' Paduka Diraja yg boleh makan nasik dalam pinggan plastik
susah nak cari Prof Madya Dato Dr yg boleh besesak naik bus skali ngan kita

xda salahnya pun bila kau ada pangkat & segala benda
& u don't wanna do things that i said
it's ur choice though

tapi,
bila sometimes,
u are treated badly by the situation
why don't u lower ur head kejap

bersyukur dengan seburuk mana pun "layanan" yg kau terima
kerana kau... hanya manusia....
.......................................................................................................

i'm not actually offering myself to be treated badly, of coz not
tapi
sometimes, & akan ada SOMETIMES
kau akan dilayan dengan cara yang kau x nak, kau xberkenan...

apa salahnya kau fikir kekangan yg mereka hadapi
apa cerita di sebalik layanan yg kau terima

"kene marah"
yup,
student especially
akan selalu dapat layanan "kurang mesra"
dari pihak pentadbiran la, pejabat la..
ada yg mulut lancang, lawan je kan,
ada yg "timid",
will keep on saying sorry &accepting

yup,
bila kene marah
for sure akan ada rasa nak marah balik
tapi,
jangan la jadi bengap sgt
kalau kau kene marah for something yg xpatot,
terangkan la dengan hikmah
bukan lawan balik marah dia
ingat balik,
manusia yg kuat adalah manusia yg mampu utk melawan kemarahannya sendiri..

1 situasi lagi
bila "keadaan" yg melayan kau dengan cara yg xsepatutnya
ada org duduk kat seat kau dalam plane
padahal kau memg nak duduk tepi tingkap *happened to me
what will u react to that situation??
mengamuk?
sbb kau seorg anak raja?
yg mahu semua keinginannya diturut??
or just let it go??
tempat duduk je pon~
sampai tetap sama
nanti boleh naik lg~

which 1 are u?

bila kau mengharapkan makanan yg mahal2
tp kau hanya dihidangkan dengan mee segera
adakah kau akan bersyukur dengan nikmat yg kau terima masa tu
atau kau salahkan org lain..

bila kau harapkan ada red carpet waiting for u when u open ur car door
tapi bila bukak, hanya lopak air yg tersedia
are u gonna go crazy to ur driver??

yup.. pilihan anda...
...................................................

susah nak jd manusia yg zuhud
sbb, bila xda, senang la cakap
tp try bila ada~
tebalik semua benda~ *haha

kalau la aku ada harta
aku share ngan semua

try bila dah kaya
1 sen pon boleh gaduh though~

gitu la makhluk Tuhan yg bernama manusia
yg slalu buat dosa..

no worry
aku xrasa Ustaz tu salah pon
walaupon kami sbenanye realize what we did wrong sbelom dia marah
benda nak jd..
utk jd pengajaran buat kami

lesson hari ni entitle

HOW TO TREAT RICH & FAMOUS PEOPLE *hahahahahhahahaha

peace be upon u.. lol!

p/s betul2 p/s aku;
xyah la rasa diri kau superior sgt
kau manusia
be humbled
stay humble
keep humble
sbb tanpa izin Dia
kau ingat kau dapat apa yg kau ada skarg??? :p

No comments:

Post a Comment