Sunday 21 December 2014

mama & I

pagi2 lg mama dah buat aku nanges.

call mak,
tanya2
tiba2 mama cakap...

"mama mintak maaf ye, xpatot mama cakap gitu smalam...."
erm tahan2, clear throat....
"mama kalau denga org bgtau org ada masalah, mama tenang je la, pastu doakn la Allah mudahkn urusan org"
"tu lah, mama xblh denga kau ckp kreta rosak, sbb mama rasa kau xjaga" *haha
"nak buat mcm mana kalau kreta tu nak rosak... bukan org mintak.."

memg aku fail pon bab jaga kreta
aku tau bawak ja... *commoner kan

serius aku xnak pon susahkan org,
terutamanya mama
tp....
bila ada prob,
aku xleh lari dr mintak tolong ngan mama
speechless jugak denga jawapan mama
tp... aku paham...

ayat aku yg buat mama sedih
"ye, tp kalau lebih drtu, org nak mintak tolong ngan sapa?"

mama jadi sedih,
sbb aku memg bergantung ngan mama
bila aku ckp mcm tu,
baru mama tersedar
yg aku nak call papa,
tp dah xblh,,,,

bila mama mintak maaf,
apalagi... T_T

ingat nak bgtau mama smalam,
tp xsampai hati,
aku nak mintak mama tenang je bila aku ngadu ada masalah... tu je....
skali,
mama yg ckp dulu...
they say blood is thicker than water kan...
xsangka plak mama rasa apa yg aku rasa...

character aku ngan mama ada masa2nya sgt opposite
bila mama gelabah, aku akan jadi sgt tenang
normal la tu kn
bila mak denga anak ada masalah
mcm2 dlm fikirannya
sbb tu bila aku accident, bila ada prob, aku xckp direct kat mama
aku bgtau abelong dulu..
pastu mama akan tau dr abelong *haha
still aku kene jugak,
tp at least aku da ready da~ *lol

ye, banyak benda yg aku kurg setuju ngan mama
haritu, time kenduri
mama suruh aku bwk mama cari santan
in da car,
mama luahkan apa yg mama marah kat aku
mama ckp pasal
cucunya yg bising,
mak ayah diorg xreti kawal la, gitu la gini la...
santan lambat nak cari padahal dah bgtau awal...
cucu ni buat hal, cucu ni gitu, anaknye gini...
aku dengaaa je...
sampai mama brenti ckp...
"mama, sabar la, bukannya slalu mama ada dlm keadaan ni, bila mama sorg2, mama nak kumpul ramai2, bila dah ramai2, mama complaint plak..."
mama pon senyap...
yg xmenahannya, time ada yg aku xpuas hati,
mama kembalikan ayat tu kat aku! haha

anak buah aku kadang2 menguji ksabaran thp giga jgk~

ye, manusia yg paling banyaaaaakkkkkkkk aku susahkan = mama
harap2 aku ada pluang utk bg mama rasa bahagia sbelom aku tutup mata

p/s:
apa2 yg jadi,
jgn tempah tiket ke neraka atas nama anak derhaka

memg akan ada masa2 kita rasa parents kita silap *they are human kan
cuma cara kita betulkn ksilapan tu yg membezakan kau anak derhaka atau x.

adakah dgn cara lawan cakap diorg dengan marah atau kasar
or ckp dengan hikmah pada masa & keadaan yg sesuai

jgn lupa sedekah Al-Fatihah, & pahala2 yg kau rasa kau blh buat utk ibu bapa kau
& jgn lupa doakan ibu bapa kita diharamkan dr api neraka...
hari2 ye, jgn lupa sofia!

peace be upon u..
mama & papa


No comments:

Post a Comment