Wednesday 12 November 2014

perception

well, benda ni dah lama jadi sbenanye
tp malas nak catat kn...

haritu (*agak lama la jgk)
aku, Midar, Mira, DJS, Liela, Ammar, Hafiz & Shariff pegi la kluar
kami jalan2 time cuti... *normal student life~
pastu sampai ke Maghrib kami keluar...
so carila tempat solat..
last2 kami decide brenti solat kat Masjid Biru *org sini panggil Masjid Ladang

aku, Mira ngan Liela masuk la nak solat
mula2, Mira masuk, pstu Lila, pastu baru aku menyusul
time tu jemaah dah start solat
kami semua nampak
ada sorg lelaki kat bahagian muslimat
tp... kami ingatkan lelaki tu jaga anak2 yg main kat blakg ruang solat tu..
husnuzzon katakan~

tp aku pandang & ada jugak la rasa suspicious kat mamat tu
so, bila aku masuk kat ruang pakai telekong
aku rasa nak keluar jenguk balik
skali aku nampak

lelaki tu tengah capai beg depan barisan muslimat
time tu dlm otak aku
"dia nak ambik beg isteri dia ka?" *ehem
pastu lelaki tu terus lari!
skali aku g keja! *haha
"kau ambik beg sape tu!!!" *kataku kpd lelaki itu tanpa sempat berfikir panjg* *hahahahha

dia terus lari,
masuk kereta
blah!

aku tenung kereta tu,
tengok nombor plat
tbe 2421 *still blh ingat* lol

aku masuk dlm
cari diorg
ckp ngan Umira
tolong ingat tbe 2421
Mira pon tanya la kenapa...

lepas tu, aku tros pegi kat jemaah muslimat yg dah hbs solat
tanya la beg sapa td...

ada seorang muslimat ckp tu beg dia,
tanya la apa yg ada dlm beg tu
dia ckp xda apa yg pentg
cuma ada
kain telekung, fon, kunci kreta ngan rumah & Quran

lepas tu aku suruh Midar call polis
dah Midar ckp2 ngan polis tu,
& aku harapkan dia boleh la settle ngan polis
skali dia pas kat aku!!

aku pon cerita la kat polis tu semuanya..
skali boleh plak polis tu kata,
"tu je kan?"
"hah??? pastu takda tindakan drpd pihak encik???" *tanpa segan silu aku tanya*
maka apa lagiiii....
desakan kpd pihak polis tlh ku lakukan~ *haha
*sengal la jugak time ni* huh!

pastu kami tunggu la polis datg
lepas polis datg
kami pergi la hanta pemilik beg td balik rumah utk ambik kunci pendua kereta dia]
kenal2, dia cikgu rupanya..

bila balik semula ke masjid,
polis ngan imam masjid tu datang bwk rakaman cctv masjid tu
diorg tunjuk la
nampak la mamat tu ngan aku skali *malu

then, malam tu jgk buat laporan polis
lama gak tunggu nak buat report
banyak kes mungkin
tengah tggu punya tggu
tiba2 ada sorg pompuan dlm balai tu
dia dah ada sbelom kami masuk balai sbenanye
tiba2 ja dia menjerit
semua tekejut
semua diam ketakutan! *haha

tp itu sampingan je la...
drama2 dlm balai..
lol

ok, back to my story
buat la laporan...
dr kaunter depan ke bilik inspektor apa tah..

cerita punya cerita... alhamdulillah.. selesai...
*utk malam tu je*

lepas tu,
lebih kurg sminggu 2.. *aku xingat
aku dapat call dr inspektor,
ckp aku kene g balai
utk buat sesi pengecaman..

ok,
dlm bayangan aku..
aku nampak sebaris suspek,
mereka xnampak aku,
aku point org yg aku cam...
settle!

sesampai ku ke balai......
inspektor tu cakap,
ok, awk akn masuk dlm bilik ni,
nanti kira berapa org ada dlm tu,
bg nombor je ye..
hah???!!!
1 direction je ye???? *cuak!
haish, yg 2 direction tu tesangkut kat pahang je *sempat lg polis tu perli*

aku pon masuk je la..
takut weyh,
so buat lah...
aku kene masuk 2x..
diorg tuka kedudukan..
nak uji aku cam betul2 ke x..

lepas tu, polis tanya aku kdudukan suspek..
pastu dia kata,
betullah tu yg awk cam..
dia pon dah mengaku sebenanye...
dia menyesal,
dia buang Quran yg ada dlm beg yg dia ambik hrtu...
aku sentap...

masa otw pergi rumah cikgu tu hrtu,
kami ada ckp,
mintak2 yg ambik beg tu dpt hidayah bila ternampak Quran tu
see, doa org teraniaya tu makbul dik.

lepas pd tu,
Alhamdulillah, semua settle..
tanya2 kat polis tu,
suspek tu duda,
xkeje, anak org berada la jgk,
tp xda keje kot buat dia rasa nak mencuri

p/s:
- yup, dia salah, tp... dia xsalah sepanjg hayat dia, kita yg patot ada rasa tanggungjwb sikit utk tolong dia berubah
- kalau la hudud dah dijalankan.... mau kene potong tangan kau dik
- aku doakan kau dapat hidayah mcm mana kami harap kami dpt hidayah

peace be upon u!

No comments:

Post a Comment